Wat kost het OV op Texel?

  • Met de OV-chipkaart betaal je een opstaptarief (€ 0,90) plus een kilometertarief (€ 0,1775 per afgelegde kilometer)
  • Je kan ook reizen met verschillende abonnementen.
  • En er zijn losse kaartjes te koop:
    • Ritkaart € 3,00 voor een enkele reis.
    • Dagkaart van € 7,50 (geldig voor één persoon gedurende één dag)
    • Gezinskaart van € 17,50 (geldig voor 2 volwassenen en maximaal 3 kinderen).
    • Weekkaart van € 37,50 (geldig voor één persoon gedurende 7 dagen)
  • Reis je na 22:00 dan betaal je een gereduceerd taxitarief.

Hoe kan ik betalen?

Betalen voor de vaste buslijn 28

  • Je kan een ticket kopen bij de buschauffeur (alleen met pinpas of creditcard) of bij diverse verkooppunten (ook met contant geld).
  • Met de OV-chipkaart (in het voertuig)

Betalen voor de kleine busjes (op reservering)

  • Je kan een ticket kopen bij het loket van Connexxion in Den Helder of op diverse verkooppunten op Texel. Let op: Je moet de kleine Texelhopper reserveren en kan niet zomaar opstappen en een kaartje kopen.
  • Betalen kan ook online, gelijktijdig met reservering, via de website of Texelhopper app. Betaal gemakkelijk via iDeal of creditcard.
  • In het voertuig met OV-chipkaart, pinbetaling of creditcard.

Hoe kan ik reizen tussen station Den Helder en de Veerhaven?

Tussen station Den Helder en de Veerhaven rijdt lijn 33. Reis je met lijn 33 vanaf Den Helder Station naar de Veerhaven? Betaal je reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje van € 1,50 bij de chauffeur (pinbetaling/creditcard) of bij het Loket Den Helder (ook mogelijk contant te betalen). De terugreis de Veerhaven – Den Helder station is hierbij inbegrepen, deze hoef je dan niet opnieuw te betalen.

Waar koop ik losse kaartjes?

Losse kaartjes kun je kopen:

  • In de bus van lijn 28
  • In het Connexxion loket in Den Helder
  • Bij de verkooppunten op Texel

Hoe lang is het losse kaartje geldig?

Een kaartje van € 3,00 is geldig voor één rit op Texel. Dus wanneer je uitstapt, verliest het kaartje zijn waarde. De dag- en gezinskaarten zijn één kalenderdag geldig. De weekkaarten zijn zeven opeenvolgende dagen geldig.  

Kan ik een overstap maken met een kaartje?

Voor een ritkaartje is overstappen niet nodig. Elke rit brengt je rechtstreeks naar je bestemming. Met een dagkaart en een gezinsdagkaart kun je één dag onbeperkt overstappen. Met een weekkaart kun je zeven opeenvolgende dagen onbeperkt overstappen.

Geldt de OV-chipkaart ook voor de kleine busjes?

Ja, je kunt met de OV-chipkaart ook met de kleine busjes reizen. Je dient nog wel vooraf te reserveren. Je moet ook zorgen dat je voldoende saldo of een geldig abonnement op je OV-chipkaart hebt.

Zijn er ook abonnementen?

Ja, er is het Overal Reizen maandabonnement waarmee je op Texel en in heel Noord-Holland Noord onbeperkt kan reizen. Volwassenen betalen hiervoor € 99,00 per maand en jongeren (tot 18 jaar) € 75,00 per maand. Deze kun je kopen in de webshop van Connexxion

Gelden er kortingen voor bijvoorbeeld kinderen en ouderen?

Kinderen onder de vier jaar mogen gratis mee. Als je een rit reserveert voor een kleine bus en wilt reizen met een kind jonger dan vier jaar, dien je dit bij de reservering aan te geven. Kinderen en ouderen ontvangen bij het saldoreizen met de OV-chipkaart een leeftijdskorting.

Behoudt mijn kaartje zijn geldigheid als ik de bus mis?

Als je gebruik wilde maken van de vaste lijn 28 is er niets aan de hand. Jouw kaartje kun je tijdens een volgende rit gebruiken. Als je met jouw kaartje een rit met een klein busje gereserveerd hebt en dus ook meteen hebt betaald, dan verliest het kaartje zijn geldigheid. Jouw kaartje behoudt bij gebruik van de kleine busjes alleen zijn geldigheid indien je tenminste een half uur van tevoren de reservering annuleert.

Hoe kan ik mijn vervoer op Texel regelen?

Bij reizen op buslijn 28 hoef je niet te reserveren. Voor de kleine Texelhopper busjes moet je wel reserveren. Dit doe je tenminste 30 minuten voor vertrek via telefoon (0222-784 000, 05:00-00:30 hrs), de Texelhopper app of op Texelhopper.nl.

Hoe lang van tevoren moet ik reserveren?

Een rit reserveer je altijd minimaal 30 minuten voor vertrek.

Reserveer via de Texelhopper app, op Texelhopper.nl of telefonisch via de klantenservice (0222-784000,  05:00-00:30 hrs).

Voor gebruik van lijn 28 is vooraf reserveren niet nodig.

Kan ik meerdere ritten tegelijkertijd reserveren?

Nee, je kunt niet meerdere ritten tegelijkertijd reserveren. Elke rit dien je opnieuw in te geven/te boeken.

Van hoe laat tot hoe laat kan ik reizen?

De Texelhopper busjes rijden van 5.30 tot 22.00. De bussen sluiten altijd aan op het vertrek van de veerboot (ook op de tussenboten).

Je kan ook na 22:00 uur reizen, dan betaal je wel een gereduceerd taxitarief.

Hoe weet ik waar ik moet opstappen voor de kleinere Texelhopper-busjes?

Op Texel zijn meer dan 130 herkenbare opstapplaatsen. Bij reservering wordt aangeven waar jouw dichtstbijzijnde opstapplaats is. Elke halte heeft een eigen naam en een nummer die zichtbaar is op de haltepalen bij de opstapplaats.

Hoe weet ik hoe laat het voertuig komt?

Bij de reservering via de telefoon, de app of op de website wordt aangegeven hoe laat het voertuig bij de opstapplaats is.

Het is belangrijk dat je op dat tijdstip aanwezig bent. Net zoals alle andere bussen in het openbaar vervoer wachten de kleine Texelhopper busjes niet op reizigers.

Wat staat er in haakjes achter de locaties die ik in reserveringsmodule kies?

Bij de meeste plekken waar de mini Texelhopper stopt, staat een haltepaal met nummer. Deze staan in de reserveringsmodule achter de gekozen naam. Zie je bijvoorbeeld Prins Hendrik, Oosterend (200-6) in je reservering staan dan is dat de locatie van haltepaalnummer 200.

 

Soms staat er echter VIRTUAL STOP tussen haakjes. Op deze plekken staat geen haltepaal. Je moet dan vóór of bij het aangegeven adres gaan staan. Bijvoorbeeld Skillepaadje, Oudeschild by no. 18A (VIRTUAL STOP-02) In dit geval ga je op het Skillerpaadje staan, ongeveer ter hoogte van huisnummer 18A.

 

Let op: bij de locaties die beginnen met Paal is dit het nummer van de strandpaal, niet van de haltepaal! Bijvoorbeeld Paal 28, De Cocksdorp (118-7) is het nummer van de haltepaal 118.

Ik zie een klein busje die nog niet vol zit. Kan ik nog mee?

Nee dat is niet mogelijk. Het is altijd nodig om de kleinere busjes te reserveren. Dat een busje nog niet vol zit, betekent niet dat er nog plaats is. Het is goed denkbaar dat de chauffeur onderweg nog andere reizigers ophaalt die een rit hebben gereserveerd.

Kan ik ook naar andere bestemmingen dan de veerhaven?

Ja, je kunt reizen tussen meer dan 130 opstapplekken verspreid over het hele eiland. Met de Texelhopper kun je op meer plaatsen komen: het hele eiland is bereikbaar. Lijn 28 brengt je van de veerhaven naar Den Burg en De Koog (vice versa). De kleine busjes brengen je over het hele eiland indien lijn 28 voor jouw reis geen optie is.

Moet ik overstappen als ik naar de boot wil?

Nee, je reist van elke opstapplaats naar de veerboot zonder over te stappen.

Kan ik overal in- en uitstappen?

Je kunt in- en uitstappen bij de 130 opstapplekken. Het openbaar vervoer is daardoor altijd dichtbij. Ligt jouw vertrekplaats of jouw bestemming hemelsbreed verder dan 500 meter bij een haltepaal vandaan? Dan haalt Texelhopper je voor de deur op en brengt je naar jouw bestemming.

Kan ik thuis opgehaald worden en op elk adres door de Texelhopper gebracht worden?

Nee, Texelhopper betreft geen deur-tot-deurvervoer. Ook valt de Texelhopper niet onder WMO-vervoer. Je kunt reizen van en naar meer dan 130 haltes op Texel. Alleen wanneer de op- of uitstapplaatsen zich hemelsbreed op meer dan 500 meter van een haltepaal bevindt, wordt afgeweken van het principe dat je altijd bij een haltepaal in- of uitstapt.

Haalt de bus de treinaansluiting op Den Helder CS wel?

Ja, er is een gegarandeerde aansluiting

Reis ik altijd over de kortste route?

De route hangt af van je opstapplek en bestemming en of er onderweg andere reizigers worden opgehaald/weggebracht. Je krijgt bij reservering te horen/te zien wat de ophaaltijd en verwachte aankomsttijd is. Je betaalt echter altijd de kortste route, ook als er onderweg een andere reiziger moet worden opgehaald

Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Je kunt een redelijke hoeveelheid bagage meenemen. Het is niet mogelijk om een gewone fiets mee te nemen, een vouwfiets kan wel.

Mag ik een hond meenemen?

Honden mogen gratis mee in een gemakkelijke draagbare mand, tas of ander voorwerp dat kan worden neergezet of op schoot gehouden. Honden mogen ook op een andere manier mee, mits kort aangelijnd. Indien een dier een normale zitplaats inneemt, is de begeleider van het dier het geldende tarief voor het dier verschuldigd. Je mag gratis één hond meenemen die een gehandicapte reiziger begeleidt. Deze hond dient wel herkenbaar te zijn als blindengeleidehond (eventueel in opleiding) of hulphond van de Stichting Hulphond Nederland (eventueel in opleiding).

Kan ik mee in een rolstoel?

Ja, je kunt in zowel de grote bussen als kleine busjes met een rolstoel mee reizen. De kleine busjes zijn voorzien van een rolstoelbevestigingssysteem zodat een veilige rit gewaarborgd is. Als je gebruik maakt van een rolstoel en wilt reizen met een kleine Texelhopper, moet je dit bij je reservering aangeven.

Hoe herken ik het voertuig dat meedoet?

Alle voertuigen hebben het herkenbare Texelhopper logo.

Welke voertuigen worden ingezet?

Er rijden grote bussen op lijn 28. Deze bussen rijden op groen gas. Voor het overige vervoer worden vooral 8-persoonsbusjes en taxi’s ingezet.